Thursday, August 27, 2009

People change...

Kenapa orang berubah???
Sebab dah bosan..sebab sampai masa kita akan berubah..sampai masa kita perlu berubah..dan sampai masa kita terpaksa berubah..

Apa yg boleh buat manusia berubah??
Kehendak hati sendiri...pengaruh luar, paksaan atau permintaan dari org2 sekeliling..

Berpanjangankah perubahan tu??
Depends pada diri sendiri...tepuk dada..tanya selera..tak salah klu jalan perubahan yg kita amik tu ke arah kebaikan..tp, klu sebaliknya...pikir la byk kali...kekalkan dan pertingkatkan ape yg sebaiknya..

Kenapa entry aku pasal perubahan??sudah berubahkah aku??
entahhh..mende ni je yg menarik minat aku sejak dua menjak ni..byk sgt berbicara ngn kawan2 n tgk students yg lebih bersemangat utk blaja..(bersemangat kah?? so..so..)

Sekian..selamat.. enjoy your meal..


Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan..

Sekadar berkongsi...

Rasulullah sendiri sentiasa menyambut dgn gembira setiap kali kedatangan Ramadhan. Berita gembira itu disampaikan pula kepada sahabatnya sambil bersabda:

"Sungguh telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yg penuh keberkatan. Allah memfardukan atas kamu puasanya. Di dlm bulan Ramadhan dibuka segala pintu syurga dan dikunci segala pintu neraka dan dibelenggu seluruh syaitan. Padanya ada suatu malam yg lebih baik dari 1000 bulan. Barang siapa tidak diberikan kepadanya kebaikan malam itu, maka sesungguhnya dia telah dijauhkan dari kebajikan." (Hr. Ahmad)

"Apabila masuk bulan Ramadan, dibuka pintu-pintu langit, ditutup pintu jahanam dan dirantai para syaitan".

"Jika telah datang awal malam bulan Ramadan diikatlah para syaitan dan jin-jin yang jahat, ditutup pintu-pintu neraka, tidak ada satu pintu pun yang dibuka dan dibukalah pintu-pintu syurga, tidak ada satu pintu pun yang tertutup, menyerulah seorang penyeru: Wahai orang yang ingin kebaikan lakukanlah! Wahai orang yang ingin keburukan kurangkanlah! Allah mempunyai orang-orang yang dibebaskan dari neraka, itu terjadi pada setiap malam."


Puasa di bulan Ramadan merupakan perisai dari melakukan maksiat dan kejahatan, penyelamat dari siksaan api neraka dan pembuka jalan untuk ke syurga. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:


مَنْ آمَنَا بِاللهِ وَبِرَسُوْلِهِ وَاَقَامَ الصَّلاَةِ وَصَامَ رَمَضَانَ كَانَ حَقًّا عَلَى اللهِ اَنْ يُدَخِّلَهُ الْجَنَّةَ.

"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan RasulNya, mendirikan solat dan berpuasa di bulan Ramadan, maka adalah satu kebenaran atas Allah memasukkannya ke syurga".

Friday, August 21, 2009

Selamat berpuasa pada semua...hanya sekadar mengambil kesempatan utk memohon ampun dan maaf..sekiranya ada salah dan silap pada sesiapa selama ni..smga Ramadhan tahun ni lebih mendapat keberkatan..insyaAllah..memang tak leh dinafikan sentiasa buat silap...hari2 mungkin ade je yg sakit hati ngn kita..sama ada kita sedar atau tak...maaf pada semua..

Sekadar berkongsi cerita...Pagi td, dengar radio n ade kate2 sket dri sorg penceramah ni..ramadhan adalah ibarat tetamu..bila bercakap tentang tetamu..layanannya perlulah istimewa...segalanya perlulah terbaik..ibadah perlu dilebihkan..jangan sekali2 ke arah kemaksiatan..berganda2 pahalanya bila berbuat ibadah n kebajikan di bulan yg mulia ni..semoga, kita sama2 mendapat rahmat-Nya..

To my beloved family..Esok hari pertama puasa...majoriti of my students excited gler nak balik umah masing2..berbuka ngn famili..aku pon same je sbnrnya..but..tangguhkan dlu niat tu coz aku nak balik next week je la..lame sket..huhuhu...so..utk mak, abah n seluruh ahli kluarga aku...slmat berpuasa...maaf atas sgala salah laku..bicara yg kasar dan ape2 yg sewaktu dengannya..

To my beloved friends..Bila berbicara tentang persahabatan...sedar atau tak...tak semua kawan yg kita kenal akan sentiasa meluahkan ketidak puas hatian pada kita...ape yg penting, nilai la smla sgla ape yg pernah kita buat atau katakan pada kawan2...kadang2 tak pernah terniat utk melukakan hati mereka..(so, beware..)tp, biasala...istilah tak sengaja tu sentiasa wujud..gurauan pon kdg2 sbnrnya menyakitkan hati mereka...maaf sekali lg..betullah kata orang..terlajak perahu boleh diundur..terlajak kata..buruk padahnya...hati menangis, tak siapa yg tahu..maaf sebab kdg2 tak mampu menjadi kawan yg baik n tak mampu tolong ape yg perlu...maaf..dan maaf...masih dlm proses memperbaiki diri..hehehee..pada semua sahabat yg sntiasa berada di sisi aku tak kira waktu sedih apatah lg gembira..terima kasih..

Hanya sekadar peringatan utk diri sndiri dan org. lain..jgn takut utk mintak maaf..sbb..tak yah bayar pon..huhuhu..bila usia makin meningkat, pemikiran pon akan lebih matang..perlulah bijak utk menilai ape yg baik dan sebaliknya..

SELAMAT BERPUASA...PUASA..JANGAN TAK PUASA..

 
template by suckmylolly.com. flower brushes by gvalkyrie.deviantart.com